Utviklingen av elektroniske banktjenester startet ved bruk av automatiske tellemaskiner (ATM) og har gått gjennom telefon banktjenester, direkte Bill betaling, elektroniske overføringen og den revolusjonerende elektroniske banktjenester (Alter, 2002). Fremtiden for elektroniske bank ifølge enkelte er det aksept for WAP aktivert bank og interaktive tv-bank (Petrus & Nelson, 2 006). Men det har vært forventet at mellom alle kategoriene, er nettbank fremtidens elektroniske økonomiske transaksjoner. Veksten i for e-handel og bruk av internett i sin tilrettelegging sammen med de forbedrede elektroniske sikkerheten til transaksjonene og sensitiv informasjonen er kjernen grunner for inntrengning av nettbank i hverdagen (Papers4you.com 2006). Ifølge den siste offisielle tall fra Office of National Statistics (ONS, 2006) indikerer at abonnement på internett har vokst mer enn 50% fra 15 millioner i 2000 til 35 millioner i 2005 i Storbritannia. Det har også blitt anslått at 60% av befolkningen i Norge bruker internett i sitt daglige liv.
Den grunnleggende skifte mot involvering av kunden i den finansielle tjenesteyting ved hjelp av teknologi, spesielt internett har hjulpet til med å redusere kostnadene til finansielle institusjoner, samt hjalp klienten å bruke tjenesten når som helst og fra hvor som helst med tilgang til en Internett-tilkobling . Ifølge teoretikere (Walfried et al. Er 2005) kunde evaluering av de elektroniske tjenestene påvirkes av egenskaper på suksess og fiasko i internasjonal personlig service situasjoner. Bruk av elektroniske banktjenester har fjernet banktjenester personell som letter transaksjonene og har lagt ekstra ansvar på kundene å handle med tjenesten. Selv om bruken av nettbank er gitt til beste for kundene, men disse endringene krever økt arbeid eller engasjement på vegne av kundene. Disse og andre forhold kan bli sett på som mindre tjenesten i form av kundeservice. Men disse forutsetningene ville være feil hvis kunden kjenner verdien av å bruke elektroniske tjenester.
Dermed kan det konkluderes at et anfall mellom oppgave vil si bank, teknologien vil si brukergrensesnittet og pålitelighet, og enkeltpersoner vil si kunder og deres kunnskaper om bruk av tjenesten, er nøkkelen til vellykket e-banktjenester (Zigurs & Buckland, 1998).
Referanser
Alter, S. (2002), "Information Systems" 4th Edition, Prentice Hall
Heikki Karjaluoto, Minna Mattila, Tapio Pento (2002), "Faktorer underliggende holdning formasjon mot nettbank i Finland", International Journal of Marketing Bank; Volum: 20 Opplag: 6; 2002 Forskning papir
ONS (2005), "Office of National Statistics", http://www.statistics.gov.uk
Papers For You (2006) "C/B/93. Avhandling. Vil onlinevirksomhet erstatter den tradisjonelle virksomheten i banknæringen i Norge? ", Ledig fra http://www.coursework4you.co.uk/sprtfina35.htm [17/06/2006]
Papers For You (2006) "P/F/174. Avhandling. Innføring av Online Banking ", Tilgjengelig fra http://www.coursework4you.co.uk/sprtfina35.htm [18/06/2006]
Petrus Guriting, Nelson Oly Ndubisi (2006), "Borneo nettbank: vurdere kundens oppfatninger og atferd intensjon", Management Research News; Volum: 29 Problem: 1 / 2; 2006 Conceptual Paper
Tero Pikkarainen, Kari Pikkarainen, Heikki Karjaluoto, Seppo Pahnila (2004), "Consumer aksept av nettbank: en forlengelse av teknologien aksept modellen", Internett Research, Volume: 14 Opplag: 3; 2004 Forskning papir
Walfried M. Lassar, Chris Manolis, Sharon S. Lassar (2005), "Forholdet mellom forbruker nyskapende, personlige egenskaper, og nettbank adopsjon", International Journal i Bank markedsføring; Volum: 23 Issue: 2; 2005 Forskning papir
igurs, og I. Buckland, B. (1998), "A Theory of oppgave / Teknologi Fit og Group Support Systems Effektivitet", MIS Kvartalsvis, Sep98, Vol. 22 Issue 3, p313-334, 22p
No comments:
Post a Comment